tisdag 27 december 2011

Etikett.

I helgen blev det diskussion om klädkoden.

Enligt mina bröllopsböcker, dito tidningar och wikipedia (som väl ska klassas som en seriös källa?) är kjollängden valfri för kvinnan när klädsel smoking anges. Men tant Ribbing har andra åsikter.

Wikipedia:
Smokingklänning är en klädsel som kan bäras av kvinnor i sammanhang då klädkoden "smoking" angetts. Den består av en klänning alternativt kjol och en överdel som exempelvis en jacka; klänningen/kjolen kan i princip vara i vilken längd som helst”

Ribbing:
”En smokingklänning kan vara hel eller tvådelad, knäkort, vadlång eller golvlång med variationer i stilen. Smokingklänningen är utpräglat aftonfin, urringad eller inte efter smak”

Vad jag förstår är vissa av uppfattningen att smoking inte är speciellt förekommande på bröllop, men där säger Ribbing att det är förlegat och fungerar alldeles förträffligt för att ge det hela extra piff. Smoking kan kännas väldigt fint med tanke på att vi inte har festen på något pampigt slott och kanske även jobbigt eftersom alla inte äger en sådan och måste hyra eller köpa.  Men det känns fortfarande som det bästa valet eftersom jag vill att det ska finnas många olika klänningar att välja mellan. Jag tänker definitivt bara på gästerna och försöker inte vara märkvärdig.

Väljer man däremot ett snäpp under, det vill säga mörk kostym (vilket i mina ögon är absolut lika festligt) är kjollängen begränsad till knälång och den får inte vara axelbar. Så dåligt!  Knälång kärringdräkt? Hur kul är det?

Sen återkommer vi ju till det faktum att vi är de sista som bryr oss om någon torr etikett, och vill bara att alla ska ha på sig den typ av kläder de känner sig fina och bekväma i.  Äsch, jag vet inte. Det är väl bara att skriva en kod och släppa det?  Just nu känns det som jag kanske gör det till ett jätteproblem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar