söndag 2 oktober 2011

Brudskålen.

Rosa champagne? Givet. Brut? Än mer självklart. Champagneälskare som jag är är detta inget som lämnas åt slumpen. Det blir inte någon vintage dompa direkt men helt klart en schysst skumpa, inget mousserade blaj. Jag lägger en viss tyngd på flaskans utseende eftersom jag vill att de ska ligga framme i ett snyggt isbad då gästerna anländer till festplatsen.

En kväll med provsmakning av ett tiotal sorter, vad sägs om det Petra? Nej okej inte tio, men jag har fem likvärdiga alternativ. Jag har skrivit ut priserna (som är tax-free) för min egen skull, så slipper jag leta upp dem igen.


Numera klassikern här hemma: Joseph Perrier. Ett femtiotal minst sänktes här förra vintern. Dock inte den rosa varianten, helt klart nyfiken på den. 299 :-



Moët. Lite tönt-varning på den. Men kanske snyggast flaska? 299 :-



Bollinger. Den drack jag och Micke på vår första dejt så den hade ju varit helfestlig. 374 :-



Lanson. Snygg flarra med skimrig etikett. 279 :-



Piper Heidsieck. Prisvärd! 255 :-






Scheisse, nu blev jag törstig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar