fredag 18 november 2011

Schpriten.

Det här med alkohol.. oj oj. Det är en het potatis runt om på alla forum, moralisterna älskar att predika om sina värderingar och för ett städat krig mot "oss" andra. Jag är kanske inte längre den partyqueen jag en gång varit och jag dricker ganska sällan, men när det är fest så spottar jag inte i glaset. Jag vill självklart inte att vårt bröllop ska bli ett vilt sjöslag med spyor och onödigt fulla människor men vi har inte heller bjudit någon som brukar spåra ur så i negativ bemärkelse. Jag har full förståelse för de som inte vill ha någon sprit på sin dag av olika skäl (det finns flera skräckhistorier att finna ute på nätet), men för oss är det självklart att påverka gästernas promille i "rätt" riktning.

Dock är det svårt att uppskatta mängden! Men jag hittade en lista skriven av ett par som hade haft bröllop för nittio gäster. Jag delade då rakt av eftersom jag gissar att vi blir ungefär fyrtiofem stycken, och landade ungefär lika med mina tidigare uträkningar. Och så adderar jag lite extra på det, hellre för mycket än för lite. Vid tillfällen som dessa kan jag inte låta bli att önska att jag jobbade kvar på sjön där vi fick köpa läsk för tre kronor och en flarra vodka för femtio. Fast nu vi har ju all anledning att åka över till Vandö ofta det kommande året för att bunkra upp ett litet lager, win win! (Eller kanske vin, vin som pappa Boris skulle sagt)

Ingen av oss är är whiskey- eller cognacdrickare, så till avecen är mörk (gärna lagrad) rom det självklara valet. Det är Mickes signumdryck. Jag vet dock att vi har några whiskeyälskare i sällskapet så det känns tråkigt att lämna bort det likväl som jag kan tänka mig att någon avskyr båda och skulle föredragit likör. Så vi får nog köra på tre alternativ där. Baileys brukar väl funka även om jag också gillar Xanté.

Baren är den klurigaste nöten. Vad ska man servera där? Fick jag välja fritt skulle jag såklart köra på daquiris, mohitos och bellinis, men nu får vi ju tänka på att vi varken har tillgång till en fullt utrustad bar eller en fullfjädrad bartender. Men hur glammigt känns det med gin & tonic? Återkommer i ämnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar