fredag 12 augusti 2011

Det svåraste valet.

Det absolut svåraste valet är om vi ska köra restaurang eller lokal med catering. Först kändes det ena självklart,sedan kändes det tvärtom. Och så håller det på. Jag försöker väga för- och nackdelar mot varandra men kommer definitivt inte närmare ett beslut. Jag listar några tankar.

Restaurang/Hotell:
+
Om interiören är fin krävs minimal dekor vilket sparar tid och pengar
Är den känd för sin goda mat vet man att man kör ett säkert kort med käket
Allting är ordnat med personal, möbler, porslin etc.
Vi slipper arrangera städning nästa dag
Smidigt, skönt, allt-i-ett-paket, speciellt om boende finns i anslutning

-
I de flesta fall finns en sluttid för festen, tänk om det är då vi har som roligast?
Menymöjligheterna är begränsade och möblerna är vad dom är
Alkoholen måste gå via dem, vilket höjer kostnaden och minskar valfriheten
Om den dessutom inte är jättefin inuti finns ej heller möjlighet att göra om allt för mycket
Risken finns att notan blir rätt saftig

Lokal:
+
Festen är privat och kan pågå så länge vi/gästerna önskar
Vi kan vara mer generösa med alkoholen både under middagen och efteråt
Kuvertavgiften minskar, mer mat för pengarna
Vi kan fritt välja dekor, personal, mat, möbler etc = mer personligt
Hyran är inte speciellt hög och troligtvis får vi tillträde till lokalen redan dagen innan

-
Oftast fula inuti, dekorationen blir mer omfattande
Om möbler och porslin behövs tar det tid, kraft samt kostar extra
Cateringmat, vågar man lita på att det håller måttet? Maten känns superviktig!
Någon måste anlitas för städning dagen efter
Fler moment att förbereda och få flyt på

Om det fanns obegränsat med pengar är det klart jag skulle köra creme de la creme och frossa i lyx. Men i det här fallet kan jag känna att det inte bara är pengarna som styr. Det är känslan, tanken, helheten. Jag har inte räknat ut notan för respektive alternativ, kanske det är det jag måste göra för att ta ett beslut? Jag kan känna att festens plats är ju ändå bara ett skal för innehållet, att det självklart ska kännas vackert runtomkring oss men att det i slutändan inte är det viktigaste. Jag vill att det ska kännas personligt och avslappnat och vi ska vara där för att fira kärleken och ha en fantastisk kväll. På alla de fester och bröllop jag varit på i mina dagar har jag aldrig reflekterat speciellt mycket över själva platsen, annat än för möjligtvis transporten, att det går att åka dit och hem. Så, jag får väl hoppas att de flesta tänker så, att man helt enkelt fokuserar på festen och anledningen till den, framför vilken färg det är på väggen.

Men man vill ju så gärna.. ha det bästa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar