måndag 13 februari 2012

Efternamnet.

Åh ni ska veta hur happy jag blev en dag när vi spånade bakåt i min släkt och hittade ett namn jag föll pladask för. Jag har ryskt påbrå och jag älskar ju det dekadenta ryska, jag vill låta som en sexig rysk hemmafru! Namnet vi fann var Wasiljeff och jag blev kär i det från första stund.

Det finns ju vissa regler man måste uppfylla när man man "återtar" släktnamn, t.ex. får det inte ha burits längre bak än fyra generationer (räknat från sina föräldrar) och det måste ha burits i minst två generationer. När vi gjorde en snabbkoll trodde jag inte att vi uppfyllde det andra kriteriet (och blev jätteledsen) men nu har jag läst på en del om ryska namnseder och tror att det kan finnas en chans trots allt, dock får vi nog dyka in i det lite djupare och kolla upp det.

Håll tummarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar