tisdag 14 februari 2012

MW

En bit på vägen! Var och grävde i landskapsarkivet idag, herregud vilket projekt! Om någon hade talat om för mig innan hur krångligt det är att få fram rätt papper hade jag aldrig gjort det, haha. Födelseregistren jag skulle åt låg alltså på microfilm och inte direkt i någon alfabetisk ordning utan i gissa vad, jo by-ordning alltså efter hur byarna låg på den tiden. Och nej, jag vet väl inte vilken by som kommer före vilken i Sund? Så där satt jag i ett dammigt arkiv och bläddrade i en helmärklig maskin efter någon jag aldrig trodde jag skulle finna. Bara att kunna läsa den kursiva stilen de skrev med på 1800-talet är ju ett projekt i sig.

Men jorå, nästan en timme senare så uppenbarade sig det magiska namnet..
Wasiljeff. 

Och jajamen, i två generationer, vilket är vad som krävs för att jag (vi) ska få använda det igen! Dessutom hette mammas farfars far t.om. MIKAEL i förnamn, precis som min blivande man, hur kul är inte det? Och som ni kanske minns är ju även min förlovningsring min mammas farmors gamla vigselring. Det känns häftigt att föra detta vidare!


Jag behöver dock även deras dopböcker så det är nästa steg i processen. Så fort jag har fått allting i ordning ska jag ansöka om namnbyte, då de rekommenderade att jag själv byter namnet först, och sedan "tar" Micke det av mig i samband med vigseln. Och nu ska vi väl inte ropa hej förrän.. Men jag har en bra känsla, jag tror det kommer gå bra. Och vilka jävla snygga initialer vi då får:
MW

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar