tisdag 6 mars 2012

Tårtan.

Jag har bara haft mailkontakt med tjejen som ska göra vår bröllopstårta. Har inte ens sett några av hennes tidigare verk, hjälp är det riskabelt? Hon verkar duktig och har ett gediget utbud av just bröllopstårtor så det känns som att hon vet vad hon gör. Vi har bestämt att det blir en rosa våningstårta med fjärilsdekorationer. Smakmässigt föreslog hon "äkta vaniljkräm och hallon, strykes upp med creamcheesfrosting och marsipan". Det låter väl enkelt men gott? Jag har aldrig varit speciellt svag för tårta och eftersom jag väljer mina favoritsmaker i desserten så tror jag det blir finfint.

Vad jag läst på bröllopstorget verkar det vara vanligt att man beställer färre bitar tårta än faktiska antalet gäster dels för att alla är så mätta efter maten men också för att folk sällan tar en så stor bit som konditorierna räknar med. Många skriver att de beställde fyrtio bitar till femtio gäster men ändå hade en hel tårta kvar. Samtidigt vill man ju inte att tårtan tar slut. Hmmmm på det?




3 kommentarer:

  1. Om man har som ni, både dessert och tårta tror jag absolut att det funkar med en tårta avsedd för färre personer än antalet gäster.

    MEN om ni inte hade haft dessert hade det inte varit ett smart drag. Jag var på ett bröllop där tårtan tog slut (glupska bönder skar tårtbitar stora som hus, så det räckte inte till alla). Kan man kanske ha en proffsig tårtskärarperson, som beräknar ut hur stora tårtbitarna får vara?!

    SvaraRadera
  2. Hellre för mycket än för lite.. better safe than sorry!

    SvaraRadera
  3. Man lyckas ALLTID beställa för mycket tårta så är det 50 gäster, köp en tårta som skall räcka till 40 pers. /bea

    SvaraRadera