tisdag 27 mars 2012

Wasiljeff - update.

Gissa vem som ringde idag! PRV. Alltså myndigheten som handlägger efternamnsbytet. Det var med hjärtat i halsgropen jag svarade då jag tänkte att det inte bådar gott att de ringer, något är säkert helgalet. Men inte helgalet inte..

Det var en trevlig dam i luren som konstaterade att hon hade fått all den information hon behövde (YES) men att ett papper var lite bristfälligt - såklart det gamla dammiga pappret från landskapsarkivet där de var allt annat än serviceminded, hjälpsamma och engagerade.

Från andra ställen fick jag papper snyggt utskrivna och hemskickade för en liten slant genom enkel mailkontakt. Men på landskapsarkivet fick jag leta själv i en maskin jag knappt kunde hantera och bland register jag inte alls förstod mig på. Och då var det givetvis i de pappret som informationen inte räcker riktigt till. Det där är ju inte mitt jobb, jag kan ingenting om sådant så det förvånar mig inte att det var där det inte höll hela vägen.

Även om jag hörde att damen egentligen litade på mig och personligen kände att det skulle räcka, så är det är klart att det finns exakta regler och riktlinjer som måste följas, inget konstigt med det.

Men jag har kontaktat landskapsarkivet igen och bett om kompletteringsuppgifter, är de lite mer hjälpsamma nu och jag bara får det som behövs så är saken biff. Och jag måste erkänna att jag hade blivit högst förvånad om allt hade gått igenom utan något strul eftersom jag inte alls kände mig särdeles säker när jag postade dokumenten. Så egentligen är det här en liten gupp på vägen bara. Men jag håller er uppdaterade på processen.

Något annat trevligt idag var att jag fick post från skatteverket och jag får en liten slant tillbaks. Hurra! Det kommer definitvt stoppas i ett bröllopshål, kanske i korsetten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar